W ostatnim czasie bardzo często słyszy się zarówno o przemyśle 4.0, jak i o transporcie 4.0. Nie powinno być to zaskakujące dla nikogo - przemysł i branża transportowa z roku na rok zmieniają się drastycznie i wprowadzają coraz bardziej innowacyjne rozwiązania. Czym więc charakteryzuje się zautomatyzowany transport przyszłości?

Czym jest transport 4.0?

Transport 4.0, podobnie jak wiele innych innowacji, powstał w celu łatwiejszego osiągania określonych celów przy jednoczesnym zminimalizowaniu kosztów. Jest to założenie, które ukształtowało się wskutek licznych zmian technologicznych i jest silnie oparte na automatyzacji i autonomizacji. Jego głównym celem jest ograniczenie zużycia zasobów i wzrost wydajności pracy, co sprawia, że dostawcy stają przed mnóstwem nowych wyzwań. Wielu osobom wydaje się, że w pełni autonomiczne ciężarówki to jeszcze bardzo daleka przyszłość, ale podobnie myślało się do niedawna o porozumiewaniu się jedynie za pomocą internetowych komunikatorów oraz o przechowywaniu danych w chmurze. A jednak, nawet nie wiadomo do końca kiedy, stało się to codziennością, a wręcz koniecznością w przedsiębiorstwie.

Charakterystyka transportu 4.0 - główne założenia

Poza wcześniej wspomnianą automatyzacją, transport 4.0 opiera się na masie innych celów. Dopasowanie systemu transportowego do potrzeb klienta od zawsze było nadrzędnym założeniem logistyki, ale staje się coraz trudniejsze ze względu na stale rosnącą ilość przepływu ładunków. Nie od dziś wiadomo, że transport drogowy jest jednym z najmniej ekologicznych - nowe założenia mają na celu wprowadzenie rozwiązań możliwie jak najbardziej przyjaznych dla środowiska. Będzie się to odbywało przez stopniową redukcję zużycia pojazdów oraz zminimalizowanie pustych przejazdów. Ma na celu polepszenie warunków pracy oraz czasu przewozu ładunków przy jednoczesnym wzroście spożytkowania dostępnych zdolności przewozowych oraz jakości usług. Koncepcja powstała również w odpowiedzi na problemy z komunikacją pomiędzy uczestnikami łańcucha dostaw, które do tej pory były związane z wszechobecną dezinformacją spowodowaną brakiem aktualizacji w czasie rzeczywistym. Transport 4.0 składa się z licznych elementów uzależnionych od siebie nawzajem, dlatego aby działał musi być możliwie jak najbardziej zrównoważony, otwarty i jednolity.

Wpływ transportu 4.0 na szybkość realizacji zleceń

Poza licznymi korzyściami dla przedsiębiorstw transportowych oraz dla środowiska, transport 4.0 jest nastawiony również na pomoc klientom. Nowoczesne systemy przechowujące dane w chmurze oraz innowacyjne platformy logistyczne umożliwiające automatyczne fakturowanie zleceń i monitoring położenia pojazdu w czasie rzeczywistym sprawiają, że zlecenia są realizowane znacznie szybciej, a wszystkie możliwe problemy i niejasności są rozwiązywane niemalże natychmiastowo. Przewoźnik korzystający z platform logistycznych ma znacznie ułatwioną sytuację związaną z poszukiwaniem klientów - program proponuje mu załadowców, których ładunki są dopasowane do posiadanej floty.

Obecny świat zmienia się bardzo szybko, dlatego wszystkie branże, w tym oczywiście branża transportowa, muszą dostosować się do potrzeb rynku. Radykalne zmiany wiążą się z wieloma korzyściami, ale także z licznymi wyzwaniami, z którymi firmy muszą się zmierzyć. Rosnący z roku na rok przepływ materiałów wymaga nowoczesnych rozwiązań mających na celu redukcję czasu i kosztów przy jednoczesnym podniesieniu jakości usług. Transport 4.0 jest odpowiedzią na wszystkie te potrzeby.