Bezpieczeństwo przewozu towarów to jeden z podstawowych problemów rozwiązywanych przez firmy logistyczne. Co zrobić, aby prawidłowo rozmieścić i zabezpieczyć ładunek w transporcie? Czy istnieją uniwersalne, powszechnie stosowane metody, które pozwalają osiągnąć najlepsze rezultaty i znacznie usprawnić dostawy?

Rozmieszczenie ładunku w transporcie

zabezpieczenie-ladunku-w-transporciePrawidłowe rozmieszczenie ładunku wymaga przede wszystkim zwrócenia uwagi na regularną kontrolę maksymalnego nacisku na osie w aucie ciężarowym. Zgodnie z normami, całkowita masa samochodu i towaru nie powinna być większa niż 16 ton (w przypadku pojazdu dwuosiowego),  24 tony (gdy pojazd jest trzyosiowy), a także nie może przekraczać 32 ton dla pojazdów czteroosiowych. Co równie istotne, kluczową kwestię stanowi dostosowanie nacisku do możliwości konkretnej osi. Jeśli chodzi o oś przednią, nacisk powinien mieścić się w granicach 20% masy pojazdu i towaru. Z kolei dopasowania nacisku na oś napędzaną wiążę się z odpowiednim dociśnięciem do podłoża ułatwiającym proces spalania energii i efektywnego wykorzystywania silnika. Aby tak się stało, potrzebny jest nacisk o wartości nie większej niż 25 % całkowitej masy pojazdu wraz z towarem. Nie bez znaczenia pozostaje również właściwe wyznaczenie środka ciężkości ładunku, osiągane dzięki zróżnicowaniu ułożenia produktów - najcięższe przedmioty zawsze powinny znajdować się na spodzie naczepy, zaś te lżejsze na wierzchu, co dodatkowo zabezpieczy je przed uszkodzeniami.                    

Umieszczenie ładunku w naczepie

jak-prawidlowo-zabezpieczyc-ladunekOdpowiednie umieszczenie ładunku w transporcie pozwoli nie tylko skutecznie i bez niepotrzebnych strat dostarczyć towar do klienta, lecz także uniknąć konsekwencji wynikających ze zlekceważenia obowiązujących zapisów prawnych. Właściciel firmy transportowej powinien bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że za wszelkie zaniedbania dotyczące nieprawidłowego załadunku ciężarówki może grozić kara wynosząca nawet 15 000 zł. W celu osiągnięcia efektywnego załadunku oraz wyładunku towarów, najlepiej ustawić środek ciężkości możliwie nisko, a po każdym, nawet częściowym rozładunku należy skorygować całkowite rozmieszczenie, tak aby zachować równomierne obciążenia na każdy z boków pojazdu. Istotne jest równoczesne uwzględnienie ciężaru oraz objętości produktów. Sukcesywne odciążanie pojazdu sprawi, że auto zachowa odpowiednią stabilność, a opony nie będą się zbyt szybko zużywać.                    

Metody zabezpieczenia ładunku

Spośród popularnych, stosowanych w praktyce metod zabezpieczania ładunku, warto wymienić trzy najważniejsze sposoby, spośród których wyróżnia się:

  • metodę kształtową - polegającą przede wszystkim na układaniu towarów bez zachowywania odstępów od ścian czołowych, skrzyń ładunkowych, czy kłonic. Konkretny kształt wybranym elementom nadaje się poprzez wykorzystanie pasów pomocniczych.      
  • metodę siłową - wyróżniającą się głównie zwiększeniem siły nacisku lub tarcia, a w konsekwencji lepszym zabezpieczeniem towaru przed jego przemieszczaniem się podczas transportu.    
  • metodę łączoną - najczęściej stosowaną, stanowiącą połączenie metody kształtowej i siłowej, korzystającej z kombinacji nacisku towaru oraz odpowiednich mocowań.

Odpowiednie rozmieszczenie ładunku w transporcie pozwala usprawnić i znacznie ułatwić organizację dostaw. Istotne jest zapewnienie bezpieczeństwa przewozu, przede wszystkim poprzez przestrzeganie obowiązujących norm prawnych oraz sprawdzonych metod załadunku. Wyznaczenie środka ciężkości, a także równomierne rozłożenie ciężaru na osie pojazdu umożliwia dodatkowo zmniejszenie skutków długotrwałej eksploatacji samochodu ciężarowego.