Najważniejszym zadaniem przewoźnika jest dostarczenie nieuszkodzonego towaru do miejsca docelowego i zrobienie tego w jak najkrótszym czasie. Czy oznacza to jednak, że kierowcy mają jechać bez przerwy przez 12 godziny na dobę? W żadnym razie. Aby nikogo to nie kusiło, ale i by firma gwarantowała im płatne przerwy, w samochodach transportowych montuje się tachografy. Jak działają i jakie zasady regulują czas pracy kierowcy?

Co to jest tachograf?

Tachograf to urządzenie pomiarowe, które rejestruje między innymi czas jazdy, przejechaną drogę i prędkość pojazdu. Pozwala to na kontrolę aktywności kierowcy, a co za tym idzie analizę tego, czy stosuje się on do zasad panujących w firmie przewozowej. Jego obecność w samochodzie jest też sposobem na sprawdzenie działania samego przedsiębiorstwa, ponieważ zapisy z tachografu mogą być kontrolowane przez organy zewnętrzne. Urządzenie musi być zamontowane w każdym pojeździe przewozowym o DCM powyżej 3,5 tony.

Rodzaje tachografów

tachografMożna wyróżnić dwa rodzaje tachografów. Pierwszy to model analogowy rejestrujący potrzebne informacje na wykresówce, którą kierowca musi później uzupełnić dodatkowymi danymi. Wykresówki nie można używać dłużej niż 24 godziny i trzeba uznać, że ten typ przysparza kierowcy trochę pracy. Drugim typem obecnym na rynku transportowym są tachografy cyfrowe, czyli urządzenia elektroniczne, które działają automatycznie i zapisują poszczególne parametry samodzielnie bez udziału kierowcy. Informacje przez nie zebrane można odczytać ze specjalnego wydruku, a podczas jazdy kierujący może sprawdzić komunikaty bezpośrednio z urządzenia.

Czas pracy kierowcy

Tachografy służą przede wszystkim temu, aby kontrolować czas pracy kierowców. Jakie są ograniczenia dla nich i jak wiele przerw powinni mieć w ciągu dnia? Ogólna zasada jest taka, że kierowca może dziennie pracować do 9 godzin, jedynie w szczególnych przypadkach można ten okres przedłużyć do 10 godzin, ale nie częściej niż dwa razy na tydzień. Warto też wspomnieć, że osoba prowadząca pojazd ciężarowy przez cztery i pół godziny w ciągu ma obowiązek zrobienia sobie przerwy, która musi trwać 45 minut. Jeśli chodzi o dłuższy odpoczynek, to kierowcy muszą mieć zapewnionych minimum 11 godzin ciągłej przerwy, aby mogli się zregenerować przed dalszą podróżą. Istnieją również wyjątkowe sytuacje, w których kierowca może skrócić czas dobowego wypoczynku do 9 godzin.

Bezpieczeństwo na trasie to nie tylko przepisy drogowe oraz odpowiednia prędkość jazdy. To także skupienie i ostrożność prowadzących pojazdy i dlatego tak ważne jest, by czas pracy kierowcy był właściwie normowany. Tachografy są czymś, co pozwala to skutecznie kontrolować.